Monday 2 October 2017

ROSE WATER





Rose water adalah ramuan magical kecantikan, kerana keajiaban serba boleh. Sama ada anda mempunyai kulit berminyak, kering atau kombinasi, rose water  dapat ditambah ke rezim kecantikan.

 Itulah yang menjadikannya rahsia kecantikan atau senjata rahsia wanita di seluruh dunia, bukan hanya India. Semasa membeli air mawar, anda harus memastikan anda hanya membeli 100% air mawar tulen iaitu air suling mawar yang bebas  bahan kimia semasa pengeluaran minyak mawar. Penggunaan rosewater bermula dari awal Mesir, ketika Cleopatra (ya, Cleopatra) menggunakan produk semula jadi di rezim penjagaan kulitnya.

Kegunaan Rose Water

Cara terbaik dan termudah untuk menggunakan air mawar digunakan pada waktu malam,  membersihkan semua kekotoran yang dikumpulkan oleh wajah sepanjang hari; berikut adalah senarai cara penggunaan rose water  yang begitu cepat dan mudah.

1. Spritz Away! "Cara terbaik untuk menggunakan bunga ros adalah dengan mengepam di wajah anda. Rosewater juga boleh disembur  akan memberi wajah anda berseri". Isi botol semburan yang kosong dengan rosewater dan spritz sebaik sahaja anda selesai dengan rutin kecantikan pagi anda untuk memastikan wajah anda segar dan terhidrat.

2. Rambut kering dan keriting? Campurkan bahagian yang sama rosewater dan gliserin, gunakan pada kulit kepala dengan bantuan pad kapas dan urut selama 10-15 minit. Biarkan selama 30 minit dan basuh dengan syampu.

3. Pembersih muka: Rose air boleh digunakan pembersih pada semua jenis
kulit. Setelah membasuh muka anda dengan mencuci muka yang lembut,anda perlu lakukan ialah menambah beberapa titis gliserin hingga 1 suduair mawar dan sapukan pada wajah anda. 

4. Tiada Mata yang Letih: Jika anda sudah letih, mata yang meradang - rendam pad kapas dalam air mawar yang sejuk dan terpakai.Ia membantu mengurangkan bengkak di bawah mata dan menghilangkan kemerahan. 

5. Perapi rambut: Mencuci rambut, gunakan secawan air mawar sebagaibilas akhir. Ia membantu keadaan rambut dengan secara mendalam,menambah bersinar yang sihat. 

6. Toner Muka: Basahkan bola kapas lembut dengan air mawar yang sejuk dan pasangkan pada kulit yang dibersihkan.Ciri-ciri astringen ringan membantu mengetatkan liang-liang dan nadalembut kulit. 

7. Selamat tinggal Jerawat: "Campurkan 1 sudu besar jus lemon dengan 1 sudu air mawar, sapukan pada kulit jerawat dan biarkan selama 30 minit.Basuh dengan air bersih dan dapatkan manfaat", kata Dr. Rahul Nagar,Ahli Dermatologi, Max Hospital. Anda juga boleh menggunakan facepackcampurkan dengan air mawar. Sebaik sahaja ia kering, basuh kulit anda.Ini membantu membersihkan liang-liang, mengawal minyak yang berlebihandan mencegah jerawat.

8. Makeup Remover: Terbukti sebagai  adalah remover solek terbaik.
Tambah beberapa titisan minyak kelapa pada gulung dan rose water pada
pad kapas dan bersihkan wajah anda. Campuran ini berfungsi untuk
menghapuskan solek dan menyuburkan kulit anda secara mendalam pada masa yang sama. Nota: Gosokkan perlahan-lahan untuk mengelakkan
menjadi keras pada kulit anda.

9. Masker: Tambah 2 sudu besar tepung beras dan campurkan dengan
air mawar serta jus lemon untuk membuat tampalan halus. Sapukan
selama 15 minit untuk menyingkirkan kotoran. 

10. Manjakan Diri: Campurkan air mawar dengan minyak badam atau
krim biasa dan melembapkan badan anda. "mandi mandian mawar,
 dianggap sebagai penawar terbaik untuk stres", mengesyorkan
Dr. Deepali Bhardwaj, Pakar Penjagaan Kulit.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...